Papel estudante iha prosesu dezenvolvimentu nasional
Timor-Leste sai aspeitu krusial hodi fo kontribusaun matenek, siencia ne’ebé
aprende durante iha ambiente akademia bele utiliza no suporta ema idak-idak nia
moris ba kondicoens ne’ebé diak liu tan, liu-liu bele fo kontribusaun ba transformasaun
dezenvolvimentu sosial povu Timor-Leste.
Molok atu tama Universidade, ema idak-idak iha ona planu,
hanoin, mehi no ambisaun, atu ba ne’ebé? Atu sai ema oinsa? Perguntas ne’ebé
importante mak oinsa matenek hirak ne’e bele fo benefisiu ou konstribusaun hodi
hadia no dezenvolve ema ida-idak nia-an, familia, komunidade no nasaun?
Certamente perguntas hirak ne’e klaru, ema barak sempre hanoin hanesan ne’e,
maibe dala barak ita haluha buat hirak ne’e?
Ema da-idak iha hanoin no interpretasaun oin seluk,
simplesmente ita bele konklui katak alunus universitariu sira presija eskola
para sai ema ne’ebé edukadu, literadu, atu hasa’e ita nia status sosial, no
bele hetan servisu diak wanhira iha gelar bo’ot (Sarjana, Masteradu, Doutor(S3)
para bele hetan posizaun didiak ho karier bo’ot. Rajaun barak, ema ida-idak
hanoin no planu oin seluk. Hanesan artikel ne’ebé hau publika iha semana ida
liu ba kona ba “esperensia” núdar estudiosu Reasaun Internasional.
Artikel ida ne’e elabora husi esperensia, kondicoens
sosical Timor-Leste no komparasaun analiza papel estudante ba dezenvolvimentu
nasional liu husi terminologia ambiente kreativu.
Nasaun ne’ebé lala’ok dezenvolvimentu foin nafunan no
foin sai husi ambiente konflitu ba nation
building no state building, iha desafius oioin nebe ita infrenta.
Preukupasaun bo’ot ne’ebé estadu infrenta mak problema sosial, hanesan
populasaun infrenta asesu ba be’e mos, eletricidade, laiha klinika ou hopital
ne’ebé ho aimoruk adekuadu, escola do’ok husi uma, kondisaun eskola ladiak,
estrada a’at, pior liu iha fatin balun laiha hahan ne’ebé adequadu tanba
problema kondisaun ambiente la favoravel atu kuda aihan no buat seluk.
Kondisaun hirak ne’e sai preukupasaun bo’ot, ida mak
hanaran moras sosial, ne’e mak pobreza ne’ebé ita infrenta. Pobreza sai ameasa
bo’ot ba nasaun, ba povu no ba decision
maker sira (governu de facto), internvensaun saida mak sira halo agora
seidauk bele fo resultadu positivu. Membru governu, sociedade civil, agensia
internasional doadores internacional esfonsu an liu husi internvensaun programa
oin-oin ne’ebé ita asiste dadauk.
Kolia kona-ba ajensia internasional, por ezemplo agensia
Korea KOICA, fo ajuda finasial no kapasitasaun ba governu iha area Naval, fo
ajuda ba populsaun Hera ho be’e mos ne’ebé uza teknologia foun utilija tasi
be’en, ajuda osan lubuk balun ba area edukasaun primaria, nomos fo kapasitasaun
ba governu liu husi tarining program
hanesan dadauk iha 214 pesoas ne’ebé hetan ona kapasitasaun short training minimal semana ida to’o
fulan 1 iha Korea dul Soul, no Masteradu kuaje 10 pesoas ne’ebé akaba ona
estudu iha universidade sira iha Korea.
Laos KOICA deit mak fo tulun, maibe kuaje membru OECD
(Organization of Economic Cooperation Development) liu husi sira nia agensia
dezenvolvimentu internasional hanesan JICA, USAID, AUSAID, GTZ, no agensia
Internasional sira seluk, nomos NGO Internasional no NGO lokal sira.
Kapasitasaun barak ne’ebé Timor oan hetan, no
intervensaun asistensia teknika, no ajudu humanitarian hirak ne’ebé husi
organizasaun hira ne’e liu-liu iha area kapasitasaun dezenvolvimentu rekursu
humanu barak tebes ona, no sira ne’e iha papel kontribusaun bo’ot ba estadu
Timor-Leste.
Relasiona ho rekursu humanu Timor oan, tuir hakerek nain
nia observasaun, iha Timor-Leste, matenek barak los ona, balun ho titulu, S1,
S2 double, no S3 e balun hetan esperensia servisu barak liu no balun sai
asesor, balun sai konsultant no staf profesional iha area oin-oin. Diversidade
potensia hirak ne’e sai rekursu visivel ne’ebé bele fo kontribusaun ba nasaun
ida ne’e. Hare ba kondisaun potensia rekursu humanu ne’ebé ita iha, bele hatudu
katak nasaun ida ne’e prontu ona atu kaer kuda talin rasik, suporta
dezenvolvimentu nasional iha area oin-oin.
Kompara ba kondisaun realidade liga ba rekursu humanu
ne’ebé ita iha mehi katak sira bele fo kontribusaun ba dezenvolvimentu nasional,
mosu hanoin skeptismu wanhira ita hare kondisaun realidade iha Timor-Leste katak
rekursu hirak ne’eb’e ita iha seidauk bele fo kontribusaunbo’ot ba ema
vulneravel sira, liu-liu ita hare ema kia’ak aumenta ba bebeik, la reduz, maske
ita hatene katak Ministeriu Finansa hasai dadus kona ba kondisaun pobreza hatudu
ho reportajen katak ema ki’ak reduz ona husi 49 percentu ba 45 percentu, no
numeru mortalidade labarik no inan redus ona, Timor-Leste halo progresu diak ba
area saude nian.
Ho hanoin badak, la presija uja
naliza ho dadus statistiku, ita dala barak rona husi media, TVTL, povu barak
mak sei halerik hela tanba problema konvensional ne’ebé sira infrenta hanesan
asesu ba be’e mos iha distritu sira laiha, (hare ezemplo indikador iha Dili
deit tenpo bai loron ema la’o tun sae lalin be’e, oinsa ho distritu). Hahan
laiha, uma hetan estragus husi impaktu desatre naturais, no buat seluk tan.
Ho kondisaun social hanesan ne’e
fo perguntas bo’ot ida ba ita núdar estudante relasaun internasional saida mak
ita presija prepara hodi fo kontribusaun ba trasformasaun dezenvolvimentu sosial?
Importante ba ita mak hanesan buat hirak tuir mai ne’e:
1.
Liu husi sistema edukasaun formal (universidade) ita presija aprende teoria,
estudo komparasaun no hare oinsa paradigma hanoin akademia bele implementa iha
terenu.
2.
Liu husi universidade, ita bele hari’i no reforma mentalidade konvensional porezemplo
ema balun kestiona ho karakter Timor oan ne’ebé hatene debates barak, kritika barak
maibe asaun oituan.
3.
Liu husi Universidade ita bele transforma ita nia hanoin ho ambiente
kreatividade husi estudu relasaun internasional ne’ebé nakonu ho konseitu no
karakter interdisipliner hodi implemente ba area ne’ebé presija ita nia
itervensaun, asaun la’os iha folha nia leten maibe iha folha komunidade nia
leten (intervensaun iha terenu)
4.
Estudante Relasaun Internasional tenki iha hanoin luan, ho karakter
dinamismu, hatene no bele resolve problemas ne’ebé mosu iha komunidade nia
le’et ho hanoin no espiritu ne’ebé nakonu ho karater trasformasaun.
5.
Komunidade, povu Timor-Leste la presija ema ne’ebé matenek ho valor bo’ot
iha akademia, hatene lingua oi-oin, hatene uja software komputador barak, maibe sira presija iha kreatividade dinamismu para bele reforsa
sira nia matenek, konhesemnetu akademiku hodi transforma povu Timor-Leste husi
nakukun, husi ki’ak no mukit.
Buat hirak mak sai papel importante
núdar estudante iha disiplina relasaun internasional iha Timor-Leste, no
intervensaun sira ne’e sei fo benefisiu bo’ot ba dezenvolvimentu sosial. Núdar
ema Timor-oan, estudante ne’ebé nakonu ho matenek dinamismu, ne’ebé mai husi
familia kia’k ida ne’e mak ita nia vokasaun hodi sai transformador ba vida ema
sociedade nian.
Celso da Fonseca
Dili, 02-02-2014
Artikel nebe furak tebes
ReplyDelete